Art Cologne 2017
27. April 2017
David Jablonowski – Public Hybrids
28. August 2017

“We’ll turn Manhattan into an island of joy“

Anna Betbeze
Matt Connors
Walter Price
Matthew Ronay
Sean Sullivan
Patricia Treib

June 23rd - August 4th 2017
Opening: June 22nd 2017, 7-9pm

"We'll turn Manhattan into an island of joy"

23. Juni – 04. August 2017

“The Atlantic was born today and I'tell you how
The clouds above opened up and let it out
I was standing on the surface of a perforated sphere
When the water filled every hole
And thousands upon thousands made an ocean
Making islands where no islands should go”
(Death Cab for Cutie, Transatlanticism, 2003)

“The great big city's a wondrous toy
Just made for a girl and boy
We'll turn Manhattan
Into an isle of joy
But civic virtues cannot destroy
The dreams of a girl and boy
We'll turn Manhattan
Into an isle of joy”
(Ella Fitzgerald, Manhattan, 1956)

Man sagt, New York sei eine Insel – ein Außenposten Europas. Gefüllt mit den Ideen, Erinnerungen und Wünschen der alten Welt, die auf dem fruchtbaren Nährboden Amerikas zu etwas Neuem heranwuchsen. Sie bilden das Fundament eines kreativen Potentials, dass die Smaragdstadt am Ende des Horizonts zu einem kuriosem Phänomen macht, deren Künstler bis heute ihren Charme bestimmen. Die Stadt New York selbst ist dabei gleich beides: Abbild eines konstanten Dialoges kultureller Verschmelzungen sowie Vorbild eines konstanten Aufgriffs künstlerischer Traditionen. Stets aufs neue formt sie das Bindeglied zwischen Kontinenten, Künstlern und der räumlichen Distanz eines Austausches individueller Visionen voller Gegenentwürfe zur Realität des Alltäglichen.

Zur Zeit scheint diese Insel der Kreativität im Land der Freiheit in Anbetracht politischer Differenzen und Umbrüche weiter entfernt als je zuvor. Ebenso wirkt das Erbe einer gedanklichen Verbindung verschwommen und lässt die Präsenz der jeweiligen Strömungen und Tendenzen in die Ferne rücken. Vor dem Hintergrund dieser Bestandsaufnahme, freut sich Markus Lüttgen die Ausstellung „We'll turn Manhattan into an isle of joy“ anzukündigen. Im Mittelpunkt steht dabei das Verständnis der Ausstellung als Symbol einer transatlantischen Fernbeziehung zur Stadt New York, deren Faden es nicht fallen zu lassen gilt. Vielmehr bilden die gezeigten Werke eine Brücke, die die Diversität der Stadt nicht nur veranschaulichen, sondern gerade durch die Vielfalt ihrer künstlerischen Ansätze die Parallelität traditioneller Bezüge und neuer Tendenzen in den Fokus nimmt.

Die Anstöße dieses Neubeginn lassen sich dabei in Papierarbeiten entdecken: hier finden Skizzen, Zeichnungen und Collagen ihre Form und entwerfen wie die Stadt New York einen Mikrokosmos mit eigenen Gesetzen. Gleich einem Eingriff in die Realität des Papiers setzen sie durch Löcher und Risse Zwischenräume frei, die sich in den Brandbildern von Anna Betbeze in skulpturalen Konstruktionen – erzeugt durch den Einsatz von Feuer – äußern. Chaos und Zufall eröffnen hier ein Muster sich wiederholender Motive, deren Abbildung sich ebenso als negativ Raum der Wirklichkeit zeigt, wie die gezeichneten Erinnerungen von Walter Price, deren multiperspektivische Illustrationen sich mit kulturellen Symbolen und Fragen nach sozialer Identitäten füllen. Vergangenes wie seine Kindheit in den Südstaaten scheinen hierbei ebenso präsent wie seine Einsätze bei der Feuerbekämpfung für die Navy.

Auch die Überbleibsel der Stadt wie die gefundenen Papieruntergründe Sean Sullivans kommen zum Vorschein, dessen Druck- und Zeichentechnik ähnlich einer Tonaufnahme die zeitlichen Artefakten der urbanen Kultur um die Dimension des Zufalls erweitert. Entgegen einem Prozess systematischen Kopierens, bildet vielmehr der Aspekt der Zusammensetzung einen Bezugspunkt, der die Verarbeitung ästhetischer wie malerischer Traditionen in ein Gefüge überführt, dessen kunsthistorischen Referenzen Matt Connors selbstbewusst in einen Dialog setzt. Ähnlich den Konstruktionen urbaner Zwischenräume, entwirft auch Patricia Treib durch ihre Paarung farblicher Flächen ein dichtes Geflecht, das in seinem kalligrafischen Aufbau zwischen Nähe und Distanz changiert. Der Fokus, der sich hier entwickelt, schärft unsere Wahrnehmung nicht nur für das subtile Gerüst der farblichen Komposition, sondern ebenso für das Miteinander organischer Flächen, die sich autark zur Oberfläche des Papiers in Matthew Ronays Arbeiten zu verselbstständigen scheinen.

Ein näherer Blick auf die sich konstant aufs neue einwickelnden Strukturen der Stadt New York zu riskieren scheint richtig und die Brücke dieser transatlantischen Liebesbeziehung mittels der Kunst aufrecht zu erhalten fruchtbar, denn sie verwandelt “Manhattan into an isle of joy”.




"We'll turn Manhattan into an island of joy"

Juni 23rd – August 4th 2017

“The Atlantic was born today and I'tell you how
The clouds above opened up and let it out
I was standing on the surface of a perforated sphere
When the water filled every hole
And thousands upon thousands made an ocean
Making islands where no islands should go”
(Death Cab for Cutie, Transatlanticism, 2003)

“The great big city's a wondrous toy
Just made for a girl and boy
We'll turn Manhattan
Into an isle of joy
But civic virtues cannot destroy
The dreams of a girl and boy
We'll turn Manhattan
Into an isle of joy”
(Ella Fitzgerald, Manhattan, 1956)

They say New York is an island – an outpost of Europe. Filled with the ideas, memories and wishes of the old world, that grow into something new on the fertile breeding ground of America. They form the foundation of a creative potential, that turns the emerald city at the end of the horizon into a curious phenomena, which is determined through the charm of it's artists. The city of New York itself here is both: an image of a constant dialog of cultural fusions as well as an example of a continuous renewal of artistic traditions. Over and over again forms the city the link between continents, artists and the physical distance of an exchange of individual visions full of alternative concepts to the reality of the everyday live.

At this moment of political differences and radical changes, this isle of creativity in the land of freedom seems farther away than ever before. Similarly the legacy of a mental connection appears to be blurred and distances the simultaneous presence of current tendencies and movements. Against the background of this survey, Markus Lüttgen is delighted to announce the exhibition “We'll turn Manhattan into an isle of joy”. Central to this exhibition is the understanding of the show as symbol of a (transatlantic) long-distance relationship with the city of New York, who's fragile thread has to be maintained. The shown works here build a bridge, that not only visualizes the city's diversity, but focusses on the parallelism of traditional references and new trends through the extensive variety of artistic approaches.

Impulses of this new beginning can be discovered in woks on paper: here sketches, drawings and collages emerge into new forms and outline a microcosm like the city of New York with it's own language and rules. Like an intervention into the reality of the paper, they set free new spaces through holes and gaps that can be found in the sculptural constructions of Anna Betbeze – created through the use of fire. Chaos and order open up a pattern of repetitive motifs while simultaneously marking a negative space of reality. A world that can be equally traced in the sketched memories of Walter Price's multi-perspective illustrations filled with cultural symbols and questions of social identity. Reminiscences of his childhood in the South here seem as present as his recollections of operations with the fire brigade while enlisted in the Navy. Also the remnants of the city come to light through the found papers and pages of Sean Sullivan, that extend the temporal artefacts of our urban culture – like a recording – through the techniques of printing and drawing with the unpredictable dimensions of chance. Contrary to a process of systematical copying, the aspect of composition here forms an essential reference point, that transfers the artistic use of aesthetics and painterly traditions into a new dialogue of art-historical references confidently created by Matt Connors. Similar to the construction of urban interspaces, also Patricia Treib's parings of colored forms draw a dense and intertwined network, that oscillates in his calligraphic structures between proximity and distance. The emerging focus sharpens our visual perception. Not only for the subtile layers of colored compositions, but also for the playful interdependency of organic forms which in contrast to the papers surfaces become independent in the drawings of Matthew Ronay.

To risk a closer look on the continuous evolution of new structures within the city of New York seems right and maintaining the bridge of this transatlantic love affair through the medium of art more then vital, because it turns “Manhattan into an isle of joy”.

Philipp Fernandes do Brito

"We'll turn Manhattan into an island of joy"

23. Juni – 04. August 2017

“The Atlantic was born today and I'tell you how
The clouds above opened up and let it out
I was standing on the surface of a perforated sphere
When the water filled every hole
And thousands upon thousands made an ocean
Making islands where no islands should go”
(Death Cab for Cutie, Transatlanticism, 2003)

“The great big city's a wondrous toy
Just made for a girl and boy
We'll turn Manhattan
Into an isle of joy
But civic virtues cannot destroy
The dreams of a girl and boy
We'll turn Manhattan
Into an isle of joy”
(Ella Fitzgerald, Manhattan, 1956)

Man sagt, New York sei eine Insel – ein Außenposten Europas. Gefüllt mit den Ideen, Erinnerungen und Wünschen der alten Welt, die auf dem fruchtbaren Nährboden Amerikas zu etwas Neuem heranwuchsen. Sie bilden das Fundament eines kreativen Potentials, dass die Smaragdstadt am Ende des Horizonts zu einem kuriosem Phänomen macht, deren Künstler bis heute ihren Charme bestimmen. Die Stadt New York selbst ist dabei gleich beides: Abbild eines konstanten Dialoges kultureller Verschmelzungen sowie Vorbild eines konstanten Aufgriffs künstlerischer Traditionen. Stets aufs neue formt sie das Bindeglied zwischen Kontinenten, Künstlern und der räumlichen Distanz eines Austausches individueller Visionen voller Gegenentwürfe zur Realität des Alltäglichen.

Zur Zeit scheint diese Insel der Kreativität im Land der Freiheit in Anbetracht politischer Differenzen und Umbrüche weiter entfernt als je zuvor. Ebenso wirkt das Erbe einer gedanklichen Verbindung verschwommen und lässt die Präsenz der jeweiligen Strömungen und Tendenzen in die Ferne rücken. Vor dem Hintergrund dieser Bestandsaufnahme, freut sich Markus Lüttgen die Ausstellung „We'll turn Manhattan into an isle of joy“ anzukündigen. Im Mittelpunkt steht dabei das Verständnis der Ausstellung als Symbol einer transatlantischen Fernbeziehung zur Stadt New York, deren Faden es nicht fallen zu lassen gilt. Vielmehr bilden die gezeigten Werke eine Brücke, die die Diversität der Stadt nicht nur veranschaulichen, sondern gerade durch die Vielfalt ihrer künstlerischen Ansätze die Parallelität traditioneller Bezüge und neuer Tendenzen in den Fokus nimmt.

Die Anstöße dieses Neubeginn lassen sich dabei in Papierarbeiten entdecken: hier finden Skizzen, Zeichnungen und Collagen ihre Form und entwerfen wie die Stadt New York einen Mikrokosmos mit eigenen Gesetzen. Gleich einem Eingriff in die Realität des Papiers setzen sie durch Löcher und Risse Zwischenräume frei, die sich in den Brandbildern von Anna Betbeze in skulpturalen Konstruktionen – erzeugt durch den Einsatz von Feuer – äußern. Chaos und Zufall eröffnen hier ein Muster sich wiederholender Motive, deren Abbildung sich ebenso als negativ Raum der Wirklichkeit zeigt, wie die gezeichneten Erinnerungen von Walter Price, deren multiperspektivische Illustrationen sich mit kulturellen Symbolen und Fragen nach sozialer Identitäten füllen. Vergangenes wie seine Kindheit in den Südstaaten scheinen hierbei ebenso präsent wie seine Einsätze bei der Feuerbekämpfung für die Navy.

Auch die Überbleibsel der Stadt wie die gefundenen Papieruntergründe Sean Sullivans kommen zum Vorschein, dessen Druck- und Zeichentechnik ähnlich einer Tonaufnahme die zeitlichen Artefakten der urbanen Kultur um die Dimension des Zufalls erweitert. Entgegen einem Prozess systematischen Kopierens, bildet vielmehr der Aspekt der Zusammensetzung einen Bezugspunkt, der die Verarbeitung ästhetischer wie malerischer Traditionen in ein Gefüge überführt, dessen kunsthistorischen Referenzen Matt Connors selbstbewusst in einen Dialog setzt. Ähnlich den Konstruktionen urbaner Zwischenräume, entwirft auch Patricia Treib durch ihre Paarung farblicher Flächen ein dichtes Geflecht, das in seinem kalligrafischen Aufbau zwischen Nähe und Distanz changiert. Der Fokus, der sich hier entwickelt, schärft unsere Wahrnehmung nicht nur für das subtile Gerüst der farblichen Komposition, sondern ebenso für das Miteinander organischer Flächen, die sich autark zur Oberfläche des Papiers in Matthew Ronays Arbeiten zu verselbstständigen scheinen.

Ein näherer Blick auf die sich konstant aufs neue einwickelnden Strukturen der Stadt New York zu riskieren scheint richtig und die Brücke dieser transatlantischen Liebesbeziehung mittels der Kunst aufrecht zu erhalten fruchtbar, denn sie verwandelt “Manhattan into an isle of joy”.




"We'll turn Manhattan into an island of joy"

Juni 23rd – August 4th 2017

“The Atlantic was born today and I'tell you how
The clouds above opened up and let it out
I was standing on the surface of a perforated sphere
When the water filled every hole
And thousands upon thousands made an ocean
Making islands where no islands should go”
(Death Cab for Cutie, Transatlanticism, 2003)

“The great big city's a wondrous toy
Just made for a girl and boy
We'll turn Manhattan
Into an isle of joy
But civic virtues cannot destroy
The dreams of a girl and boy
We'll turn Manhattan
Into an isle of joy”
(Ella Fitzgerald, Manhattan, 1956)

They say New York is an island – an outpost of Europe. Filled with the ideas, memories and wishes of the old world, that grow into something new on the fertile breeding ground of America. They form the foundation of a creative potential, that turns the emerald city at the end of the horizon into a curious phenomena, which is determined through the charm of it's artists. The city of New York itself here is both: an image of a constant dialog of cultural fusions as well as an example of a continuous renewal of artistic traditions. Over and over again forms the city the link between continents, artists and the physical distance of an exchange of individual visions full of alternative concepts to the reality of the everyday live.

At this moment of political differences and radical changes, this isle of creativity in the land of freedom seems farther away than ever before. Similarly the legacy of a mental connection appears to be blurred and distances the simultaneous presence of current tendencies and movements. Against the background of this survey, Markus Lüttgen is delighted to announce the exhibition “We'll turn Manhattan into an isle of joy”. Central to this exhibition is the understanding of the show as symbol of a (transatlantic) long-distance relationship with the city of New York, who's fragile thread has to be maintained. The shown works here build a bridge, that not only visualizes the city's diversity, but focusses on the parallelism of traditional references and new trends through the extensive variety of artistic approaches.

Impulses of this new beginning can be discovered in woks on paper: here sketches, drawings and collages emerge into new forms and outline a microcosm like the city of New York with it's own language and rules. Like an intervention into the reality of the paper, they set free new spaces through holes and gaps that can be found in the sculptural constructions of Anna Betbeze – created through the use of fire. Chaos and order open up a pattern of repetitive motifs while simultaneously marking a negative space of reality. A world that can be equally traced in the sketched memories of Walter Price's multi-perspective illustrations filled with cultural symbols and questions of social identity. Reminiscences of his childhood in the South here seem as present as his recollections of operations with the fire brigade while enlisted in the Navy. Also the remnants of the city come to light through the found papers and pages of Sean Sullivan, that extend the temporal artefacts of our urban culture – like a recording – through the techniques of printing and drawing with the unpredictable dimensions of chance. Contrary to a process of systematical copying, the aspect of composition here forms an essential reference point, that transfers the artistic use of aesthetics and painterly traditions into a new dialogue of art-historical references confidently created by Matt Connors. Similar to the construction of urban interspaces, also Patricia Treib's parings of colored forms draw a dense and intertwined network, that oscillates in his calligraphic structures between proximity and distance. The emerging focus sharpens our visual perception. Not only for the subtile layers of colored compositions, but also for the playful interdependency of organic forms which in contrast to the papers surfaces become independent in the drawings of Matthew Ronay.

To risk a closer look on the continuous evolution of new structures within the city of New York seems right and maintaining the bridge of this transatlantic love affair through the medium of art more then vital, because it turns “Manhattan into an isle of joy”.

Philipp Fernandes do Brito