Markus Saile

Fluff on retina

The works of Markus Saile suggest a change of medium with regard to painting. The line has become a trace. Paint has become turpentine. Painting has become unstable because turpentine, used to thin oil paint, has separated it from its undercoat, allowing penetrates the eye and could have its counterpart there: real and nothing unreal before them, but rather an indescribably fleeting, material something which appears to be very close. The formats vary, are frequently small, often eye images, with only the larger ones as body images. Sometimes they act contrary to the idea of good picture proportions in painting, with shapes that are almost square or nearly DIN format. There is a chalk ground which creates a perpetually slippery surface. And at the same time this smooth surface produces a background radiance. In line with the observation that new media change the view of the old ones and also of the present-day production and further development of these old ones as well, the paintings of Markus Saile can additionally be understood as a production of screens. They show sub-jects of paintings which are to a certain extent dried-out moments of states. They are frozen, as it were, and toy at the same time with the reference ground is an old medium which now brings a present- day mediality into Saile’s paintings. This chalk ground always shines through and every streak or form which Saile produces today appears against it as if on an operating table, in a microscope or also in a detail of a painting that refuses to decide whether it aims to be abstract or not.

Susanne Titz

(from: Now! Painting in Germany today, exh.-cat., Kunstmuseum Bonn, Museum Wisebaden, Museum Gunzenhauser Chemnitz, Deichtorhallen Hamburg, ed. by Stephan Berg, Alexander Klar, Frédéric Bußmann, Munich: Hirmer 2019, p. 198)




Flusen auf Retina

Die Bilder von Markus Saile suggerieren einen medialen Wechsel der Malerei. Aus Strich wurde Spur. Aus Farbe wurde Terpentin. Die Malerei hat ihren Halt verloren, weil der Terpentin, der die Ölfarbe verdünnt hat, sie von ihrem Untergrund trennt und sie auf dieser glatten Fläche gleiten, rutschen, fliegen lässt. Der Effekt dringt in die Augen und könnte dort sein Pendant haben: Flusen auf Retina. Momente des Sehens, die nichts Wirkliches und nichts Unwirkliches vor sich haben, sondern ein unbeschreibliches, flüchtiges, materielles Etwas, das augenscheinlich ganz nah ist. Die Formate sind divers, häufig klein, oft Augenbilder, größere erst Körperbilder. Sie agieren dabei manchmal mit einem Zustand von knapp quadratisch oder fast DIN-Format gegen die Vorstellung von guter Bildproportion in der Malerei.

Es gibt einen Kreidegrund, der eine ständig rutschige Fläche herstellt. Und diese glatte Fläche verursacht gleichzeitig ein Hinterstrahlen. Gemäß der Beobachtung, dass neue Medien den Blick auf die alten und auch die heutige Produktion und Weiterentwicklung dieser alten verändern, lassen sich die Gemälde von Markus Saile auch als eine Produktion von Screens verstehen. Sie zeigen Motive von Malerei, die gewissermaßen trocken gewordene Momente von Zuständen sind. Sie sind wie eingefroren und spielen dabei mit der Referenz von Film und dessen Close-up, der Nah- einstellung. Der Kreidegrund ist ein altes Mittel, das jetzt eine gegenwärtige Medialität in Sailes Gemälde bringt. Dieser Kreidegrund strahlt immer durch und jede Schliere oder Form, die Saile produziert, erscheint auf ihm heute wie auf einem Operationstisch, in einem Mikroskop oder auch einem Aus- schnitt von Malerei, die sich nicht entscheiden will, ob sie abstrakt ist oder nicht.

Susanne Titz

(aus: Jetzt! Junge Malerei in Deutschland, Ausst.-Kat. Kunstmuseum Bonn, Museum Wisebaden, Museum Gunzenhauser Chemnitz, Deichtorhallen Hamburg, hg. von Stephan Berg, Alexander Klar, Frédéric Bußmann, München: Hirmer 2019, S. 198)

Markus Saile
1981
Born in Stuttgart
Lives and works in Cologne

2014–2018 Co-founder and curator at PiK Deutz, Cologne

SELECTED EXHIBITIONS
2020
Jetzt! Junge Malerei in Deutschland, Deichtorhallen, Hamburg (upcoming)
2019
Solo show, A+B Gallery, Brescia (upcoming)
Jahresgaben, Bielefelder Kunstverein (upcoming)
Das und gleicht dem Chamaleon, Galerie Markus Lüttgen, Düsseldorf
Jetzt! Junge Malerei in Deutschland, Kunstmuseum Bonn
Jetzt! Junge Malerei in Deutschland, Museum Wiesbaden
Jetzt! Junge Malerei in Deutschland, Kunstsammlungen Chemnitz - Museum Gunzenhauser
Zwei Alter: Jung, CRONE Side, Berlin
Box 4, Melange, Cologne
STRABAG Artaward, STRABAG Kunstforum, Vienna
​Köln um halb acht, Temporary Gallery, Cologne 
2018
Benefit Auction Exhibition, NAK Neuer Aachener Kunstverein, Aachen
I CAUGHT A RAT, WE CAUGHT SOME AIR, group show in a book by MÉLANGE, Art Düsseldorf, Markus Lüttgen, Booth G09 
ShotSpotter 2- Blurry Boundaries, Kosmetiksalon Babette, Berlin 
face my boost by your ShotSpotter, Hardspace, Basel

2017
time is the longest distance (with Talisa Lallai), Galerie Nathalie Halgand, Vienna
BOILER ROOM, Basis projectspace, Frankfurt
Your Figure In The Carpet, Zero Fold, Cologne
CREATING SPACE, BMW Stiftung, Berlin
2016
Benefit Auction Exhibition, NAK Neuer Aachener Kunstverein, Aachen
micro celebrities (commissioned by Marcel Hiller), Fiebach Minninger, Cologne
2015
o.T. (ohne Titel), Thermen am Viehmarkt, Trier 2015     o.T. (ohne Titel), Arp Museum, Rolandseck 
CORRAXOMA (with Thomas Musehold) curated by Arne Reimann, Koal, Berlin
2014
Magere Zeiten, RECEPTION, Berlin (solo)
Cologne at half past seven, Temporary Gallery, Cologne
Benefit Auction Exhibition, NAK Neuer Aachener Kunstverein, Aachen
Printing Matters, Graphik Kabinett, Galerie der Stadt Backnang
Cristallo, RECEPTION, Berlin
2013
Crystal Clear & Cloudy (with Dani Jakob), RECEPTION, Berlin
Ein leichtes Rascheln (with Samantha Bohatsch), PiK, Cologne
non-travail, Kunstverein Springhornhof (solo)
Kunst jetzt: Ida Gerhardi Preis 2013, Städtische Galerie, Lüdenscheid 
Corridor Plateau III, Galerie DREI, Cologne
2012 
la lucidezza, RECEPTION, Berlin
Benefit Auction Exhibition, NAK Neuer Aachener Kunstverein, Aachen
Schichtwechsel, RECEPTION, Berlin (solo)
Markus Saile, Ringstube, Mainz (solo)
2011
Jahresgaben, Kunstverein Braunschweig   
Cliffhanger, RECEPTION, Berlin (solo)
Schützenfest Meisterschüler, Raumlabor, Braunschweig
Nomadische Unschärfen, Temporary Gallery, Cologne
2010
walls feel the love, Raum Kalk, Cologne
every so often (with Anna Virnich), DREI Raum, Cologne
2008
Our gift to the world, Kunstklub Berlin
2007 
Dross, Galerie der HBK, Braunschweig 
2005 
Plattform #2, Kunstverein Hannover

AWARDS & RESIDENCIES
2019
STRABAG Artaward International (award of recognition)
2018
CCA Andratx 
2014
Künstlerhaus Schloss Balmoral
2013
Kunststiftung NRW, Junge Szene
2007–2011
Studienstiftung des deutschen Volkes

SELECTED PUBLICATIONS
2019
Markus Saile:Time Batteries, Text: Baptist Ohrtmann, ed. by Markus Saile, Cologne: Strzlecki Books 2019
2015
o.T. (ohne Titel), Text: Arne Reimann (germ.) , ed. by Oliver Kornhoff, Arp Museum Rolandseck, Cologne: Salonverlag 2015
2013
Markus Saile: non travail , Text: Christoph Schreier (germ./engl.), ed. by Kunstverein Sprinhornhof und RECEPTION, Berlin, Berlin: Distanz Verlag 2013
Corridor Plateau III, ed. by Galerie DREI, Köln , Cologne: DREI 2013
2011
Markus Saile: Cliffhanger , Text: Ilka Becker (germ./engl.), ed. by Hubertus von Amelunxen
2010
every so often (Markus Saile, Anna Virnich, Text: Dennis Hochköppeler (germ.) , ed. by DREI Raum für Gegenwartskunst, Cologne

PUBLISHING
2018  
Field of Codes, Texte: Ilka Becker, Hans-Christian Dany, Sarah Kolb, Fiona McGovern, Markus Saile, Kerstin Stakemeier, Marcus Steinweg (germ.), ed. by Markus Saile, Ilka Becker, Marcel Hiller, Katrin Mayer, Cologne: PiK 2018

 

Fluff on retina

The works of Markus Saile suggest a change of medium with regard to painting. The line has become a trace. Paint has become turpentine. Painting has become unstable because turpentine, used to thin oil paint, has separated it from its undercoat, allowing penetrates the eye and could have its counterpart there: real and nothing unreal before them, but rather an indescribably fleeting, material something which appears to be very close. The formats vary, are frequently small, often eye images, with only the larger ones as body images. Sometimes they act contrary to the idea of good picture proportions in painting, with shapes that are almost square or nearly DIN format. There is a chalk ground which creates a perpetually slippery surface. And at the same time this smooth surface produces a background radiance. In line with the observation that new media change the view of the old ones and also of the present-day production and further development of these old ones as well, the paintings of Markus Saile can additionally be understood as a production of screens. They show sub-jects of paintings which are to a certain extent dried-out moments of states. They are frozen, as it were, and toy at the same time with the reference ground is an old medium which now brings a present- day mediality into Saile’s paintings. This chalk ground always shines through and every streak or form which Saile produces today appears against it as if on an operating table, in a microscope or also in a detail of a painting that refuses to decide whether it aims to be abstract or not.

Susanne Titz

(from: Now! Painting in Germany today, exh.-cat., Kunstmuseum Bonn, Museum Wisebaden, Museum Gunzenhauser Chemnitz, Deichtorhallen Hamburg, ed. by Stephan Berg, Alexander Klar, Frédéric Bußmann, Munich: Hirmer 2019, p. 198)




Flusen auf Retina

Die Bilder von Markus Saile suggerieren einen medialen Wechsel der Malerei. Aus Strich wurde Spur. Aus Farbe wurde Terpentin. Die Malerei hat ihren Halt verloren, weil der Terpentin, der die Ölfarbe verdünnt hat, sie von ihrem Untergrund trennt und sie auf dieser glatten Fläche gleiten, rutschen, fliegen lässt. Der Effekt dringt in die Augen und könnte dort sein Pendant haben: Flusen auf Retina. Momente des Sehens, die nichts Wirkliches und nichts Unwirkliches vor sich haben, sondern ein unbeschreibliches, flüchtiges, materielles Etwas, das augenscheinlich ganz nah ist. Die Formate sind divers, häufig klein, oft Augenbilder, größere erst Körperbilder. Sie agieren dabei manchmal mit einem Zustand von knapp quadratisch oder fast DIN-Format gegen die Vorstellung von guter Bildproportion in der Malerei.

Es gibt einen Kreidegrund, der eine ständig rutschige Fläche herstellt. Und diese glatte Fläche verursacht gleichzeitig ein Hinterstrahlen. Gemäß der Beobachtung, dass neue Medien den Blick auf die alten und auch die heutige Produktion und Weiterentwicklung dieser alten verändern, lassen sich die Gemälde von Markus Saile auch als eine Produktion von Screens verstehen. Sie zeigen Motive von Malerei, die gewissermaßen trocken gewordene Momente von Zuständen sind. Sie sind wie eingefroren und spielen dabei mit der Referenz von Film und dessen Close-up, der Nah- einstellung. Der Kreidegrund ist ein altes Mittel, das jetzt eine gegenwärtige Medialität in Sailes Gemälde bringt. Dieser Kreidegrund strahlt immer durch und jede Schliere oder Form, die Saile produziert, erscheint auf ihm heute wie auf einem Operationstisch, in einem Mikroskop oder auch einem Aus- schnitt von Malerei, die sich nicht entscheiden will, ob sie abstrakt ist oder nicht.

Susanne Titz

(aus: Jetzt! Junge Malerei in Deutschland, Ausst.-Kat. Kunstmuseum Bonn, Museum Wisebaden, Museum Gunzenhauser Chemnitz, Deichtorhallen Hamburg, hg. von Stephan Berg, Alexander Klar, Frédéric Bußmann, München: Hirmer 2019, S. 198)

Markus Saile
1981
Born in Stuttgart
Lives and works in Cologne

2014–2018 Co-founder and curator at PiK Deutz, Cologne

SELECTED EXHIBITIONS
2020
Jetzt! Junge Malerei in Deutschland, Deichtorhallen, Hamburg (upcoming)
2019
Solo show, A+B Gallery, Brescia (upcoming)
Jahresgaben, Bielefelder Kunstverein (upcoming)
Das und gleicht dem Chamaleon, Galerie Markus Lüttgen, Düsseldorf
Jetzt! Junge Malerei in Deutschland, Kunstmuseum Bonn
Jetzt! Junge Malerei in Deutschland, Museum Wiesbaden
Jetzt! Junge Malerei in Deutschland, Kunstsammlungen Chemnitz - Museum Gunzenhauser
Zwei Alter: Jung, CRONE Side, Berlin
Box 4, Melange, Cologne
STRABAG Artaward, STRABAG Kunstforum, Vienna
​Köln um halb acht, Temporary Gallery, Cologne 
2018
Benefit Auction Exhibition, NAK Neuer Aachener Kunstverein, Aachen
I CAUGHT A RAT, WE CAUGHT SOME AIR, group show in a book by MÉLANGE, Art Düsseldorf, Markus Lüttgen, Booth G09 
ShotSpotter 2- Blurry Boundaries, Kosmetiksalon Babette, Berlin 
face my boost by your ShotSpotter, Hardspace, Basel

2017
time is the longest distance (with Talisa Lallai), Galerie Nathalie Halgand, Vienna
BOILER ROOM, Basis projectspace, Frankfurt
Your Figure In The Carpet, Zero Fold, Cologne
CREATING SPACE, BMW Stiftung, Berlin
2016
Benefit Auction Exhibition, NAK Neuer Aachener Kunstverein, Aachen
micro celebrities (commissioned by Marcel Hiller), Fiebach Minninger, Cologne
2015
o.T. (ohne Titel), Thermen am Viehmarkt, Trier 2015     o.T. (ohne Titel), Arp Museum, Rolandseck 
CORRAXOMA (with Thomas Musehold) curated by Arne Reimann, Koal, Berlin
2014
Magere Zeiten, RECEPTION, Berlin (solo)
Cologne at half past seven, Temporary Gallery, Cologne
Benefit Auction Exhibition, NAK Neuer Aachener Kunstverein, Aachen
Printing Matters, Graphik Kabinett, Galerie der Stadt Backnang
Cristallo, RECEPTION, Berlin
2013
Crystal Clear & Cloudy (with Dani Jakob), RECEPTION, Berlin
Ein leichtes Rascheln (with Samantha Bohatsch), PiK, Cologne
non-travail, Kunstverein Springhornhof (solo)
Kunst jetzt: Ida Gerhardi Preis 2013, Städtische Galerie, Lüdenscheid 
Corridor Plateau III, Galerie DREI, Cologne
2012 
la lucidezza, RECEPTION, Berlin
Benefit Auction Exhibition, NAK Neuer Aachener Kunstverein, Aachen
Schichtwechsel, RECEPTION, Berlin (solo)
Markus Saile, Ringstube, Mainz (solo)
2011
Jahresgaben, Kunstverein Braunschweig   
Cliffhanger, RECEPTION, Berlin (solo)
Schützenfest Meisterschüler, Raumlabor, Braunschweig
Nomadische Unschärfen, Temporary Gallery, Cologne
2010
walls feel the love, Raum Kalk, Cologne
every so often (with Anna Virnich), DREI Raum, Cologne
2008
Our gift to the world, Kunstklub Berlin
2007 
Dross, Galerie der HBK, Braunschweig 
2005 
Plattform #2, Kunstverein Hannover

AWARDS & RESIDENCIES
2019
STRABAG Artaward International (award of recognition)
2018
CCA Andratx 
2014
Künstlerhaus Schloss Balmoral
2013
Kunststiftung NRW, Junge Szene
2007–2011
Studienstiftung des deutschen Volkes

SELECTED PUBLICATIONS
2019
Markus Saile:Time Batteries, Text: Baptist Ohrtmann, ed. by Markus Saile, Cologne: Strzlecki Books 2019
2015
o.T. (ohne Titel), Text: Arne Reimann (germ.) , ed. by Oliver Kornhoff, Arp Museum Rolandseck, Cologne: Salonverlag 2015
2013
Markus Saile: non travail , Text: Christoph Schreier (germ./engl.), ed. by Kunstverein Sprinhornhof und RECEPTION, Berlin, Berlin: Distanz Verlag 2013
Corridor Plateau III, ed. by Galerie DREI, Köln , Cologne: DREI 2013
2011
Markus Saile: Cliffhanger , Text: Ilka Becker (germ./engl.), ed. by Hubertus von Amelunxen
2010
every so often (Markus Saile, Anna Virnich, Text: Dennis Hochköppeler (germ.) , ed. by DREI Raum für Gegenwartskunst, Cologne

PUBLISHING
2018  
Field of Codes, Texte: Ilka Becker, Hans-Christian Dany, Sarah Kolb, Fiona McGovern, Markus Saile, Kerstin Stakemeier, Marcus Steinweg (germ.), ed. by Markus Saile, Ilka Becker, Marcel Hiller, Katrin Mayer, Cologne: PiK 2018