Sean Sullivan
Lives and works in the Hudson Valley Solo Exhibitions 2018 á ùne éa, Jack Hanley Gallery, New York 2017 WEST / END / BLUES, 57w57Arts, New York
Sunset, Saudade Station, Devening Projects + Editions, Chicago
Ubbe & Sacco, 510 Warren Street Gallery, Hudson 2015 Son of a Son of a Son, KMOCA, Kingston 2013 In Our Recreation, Sawkille Co. Rhinebeck 2011 Lost on Roads, Gallery at R&F Handmade Paints, Kingston 2009 Sentimento, KMOCA, Kingston 2006 I’ll cover lights, You make getaway, No Space Gallery, Rosendale Group Exhibitions 2017 We’ll turn Manhattan into an isle of joy, Markus Lüttgen, Cologne 2016 Object and Influence, curated by Jason Silva, Hygienic Gallery, New London 2009 Worlds of Wonder, Hudson Valley Artists 2014 curated by Ian Berry, The Samuel Dorsky Museum Of Art, New Paltz Hudson - Fulton Take Two, Friends of Historic Kingston, Kingston 2008 AND! from the Post on the Prairie, No Space Gallery at Kerhonkson General, Kerhonkson Snyderman Works Gallery Philadelphia Public Collections The Art Collection of the University of Chicago Booth School of Business
“Early recordings allow us to not only experience the intention of the makers, what they thought and how they felt, but also the errant details of the atmospheric conditions in which they were made.
Those marks beyond their control“
Sean Sullivan / Parade.Pimlico.Pearl
Sean Sullivan’s drawings and prints emerge from a process that resembles that of a photograph. Form, color, and subject develop on his found sheets of papers and pages of books from an idea’s proverbial impression. Resulting from a complex set of relations, the compositions subtly alternate between playful and geometric structures, identifying the works’ pictorial space as somewhat variable.
As in early photographs and sound recordings, the works appear to be charged with the negative of the traces of their initial references, subtly alluding to the atmospheric mood of their own formation. Formally crafted using oil paints, pens, stencils, brayers, and self-made carbon paper, the technique of a transfer process becomes a part of the work for Sullivan. Something new and almost accidental arises from this process. And, at once, space opens up for the linkages connecting the works’ colorful lines and overlapping formal motifs to their associations with the color field painting of the 1950s and 1960s.
Complemented by his title’s selective references, Sullivan invokes a formal language of abstraction in which image fragments and citations are to be found again, echoed in the delineated open spaces. They extend the compositions, and, like Francis Picabia’s intellectually and formally related DaDa drawings, they open up space up for the concrete poetics of our associations.
“Early recordings allow us to not only experience the intention of the makers, what they thought and how they felt, but also the errant details of the atmospheric conditions in which they were made.
Those marks beyond their control“
Sean Sullivan / Parade.Pimlico.Pearl
Bei Sean Sullivan gleicht der Prozess der Entstehung seiner Zeichnungen dem einer Aufnahme. Form, Farbe und Motiv entwickeln sich dabei sprichwörtlich aus dem Abdruck einer Idee auf die Blätter seiner gefundenen Papierstücke und Buchseiten. Auf ihnen changieren die sich in einem Spannungsgefüge ergebenden Kompositionen subtil zwischen spielerischen wie geometrischen Gefügen, die den Bildraum der Werke als etwas variables bezeichnen.
Wie frühe Fotografien oder Tonaufnahme scheinen die Arbeiten aufgeladen mit den ins Gegenteil verkehrten Spuren ihrer ursprünglichen Referenzen und verweisen subtil auf die atmosphärische Stimmung ihrer Bildwerdung. Formal entstanden durch Schablonen, Handroller, Kugelschreiber sowie die Abdrücke von Ölfarbe übertragen mittels selbst erstelltem Durchschlagpapier, wird der Transferprozess der Technik für Sullivan zum Teil der Arbeit. Aus ihm ergeben sich Sinn wie Zufall – und gleichzeitig Raum für die Verknüpfung der feinen Bedeutungszwischenräume der bunten Linienführungen und farbig überlappenden Formmotive mit ihren Assoziationen an die Farbfeldmalerei der 1950er und 1960er Jahre.
Ergänzt durch die punktuellen Bezüge seiner Titel, bezieht sich Sullivan auf eine formale Sprache der Abstraktion in der sich die Bildfragmente und -verweise wie ein Echo in den umrissenen Freiräumen wider finden. Sie erweitern die Kompositionen und lassen – ähnlich den gedanklich wie formal verwandten Dada - Zeichnungen Francis Picabias – Freiraum für die konkrete Poesie unserer Assoziationen.
Philipp Fernandes do BritoLives and works in the Hudson Valley Solo Exhibitions 2018 á ùne éa, Jack Hanley Gallery, New York 2017 WEST / END / BLUES, 57w57Arts, New York
Sunset, Saudade Station, Devening Projects + Editions, Chicago
Ubbe & Sacco, 510 Warren Street Gallery, Hudson 2015 Son of a Son of a Son, KMOCA, Kingston 2013 In Our Recreation, Sawkille Co. Rhinebeck 2011 Lost on Roads, Gallery at R&F Handmade Paints, Kingston 2009 Sentimento, KMOCA, Kingston 2006 I’ll cover lights, You make getaway, No Space Gallery, Rosendale Group Exhibitions 2017 We’ll turn Manhattan into an isle of joy, Markus Lüttgen, Cologne 2016 Object and Influence, curated by Jason Silva, Hygienic Gallery, New London 2009 Worlds of Wonder, Hudson Valley Artists 2014 curated by Ian Berry, The Samuel Dorsky Museum Of Art, New Paltz Hudson - Fulton Take Two, Friends of Historic Kingston, Kingston 2008 AND! from the Post on the Prairie, No Space Gallery at Kerhonkson General, Kerhonkson Snyderman Works Gallery Philadelphia Public Collections The Art Collection of the University of Chicago Booth School of Business
“Early recordings allow us to not only experience the intention of the makers, what they thought and how they felt, but also the errant details of the atmospheric conditions in which they were made.
Those marks beyond their control“
Sean Sullivan / Parade.Pimlico.Pearl
Sean Sullivan’s drawings and prints emerge from a process that resembles that of a photograph. Form, color, and subject develop on his found sheets of papers and pages of books from an idea’s proverbial impression. Resulting from a complex set of relations, the compositions subtly alternate between playful and geometric structures, identifying the works’ pictorial space as somewhat variable.
As in early photographs and sound recordings, the works appear to be charged with the negative of the traces of their initial references, subtly alluding to the atmospheric mood of their own formation. Formally crafted using oil paints, pens, stencils, brayers, and self-made carbon paper, the technique of a transfer process becomes a part of the work for Sullivan. Something new and almost accidental arises from this process. And, at once, space opens up for the linkages connecting the works’ colorful lines and overlapping formal motifs to their associations with the color field painting of the 1950s and 1960s.
Complemented by his title’s selective references, Sullivan invokes a formal language of abstraction in which image fragments and citations are to be found again, echoed in the delineated open spaces. They extend the compositions, and, like Francis Picabia’s intellectually and formally related DaDa drawings, they open up space up for the concrete poetics of our associations.
“Early recordings allow us to not only experience the intention of the makers, what they thought and how they felt, but also the errant details of the atmospheric conditions in which they were made.
Those marks beyond their control“
Sean Sullivan / Parade.Pimlico.Pearl
Bei Sean Sullivan gleicht der Prozess der Entstehung seiner Zeichnungen dem einer Aufnahme. Form, Farbe und Motiv entwickeln sich dabei sprichwörtlich aus dem Abdruck einer Idee auf die Blätter seiner gefundenen Papierstücke und Buchseiten. Auf ihnen changieren die sich in einem Spannungsgefüge ergebenden Kompositionen subtil zwischen spielerischen wie geometrischen Gefügen, die den Bildraum der Werke als etwas variables bezeichnen.
Wie frühe Fotografien oder Tonaufnahme scheinen die Arbeiten aufgeladen mit den ins Gegenteil verkehrten Spuren ihrer ursprünglichen Referenzen und verweisen subtil auf die atmosphärische Stimmung ihrer Bildwerdung. Formal entstanden durch Schablonen, Handroller, Kugelschreiber sowie die Abdrücke von Ölfarbe übertragen mittels selbst erstelltem Durchschlagpapier, wird der Transferprozess der Technik für Sullivan zum Teil der Arbeit. Aus ihm ergeben sich Sinn wie Zufall – und gleichzeitig Raum für die Verknüpfung der feinen Bedeutungszwischenräume der bunten Linienführungen und farbig überlappenden Formmotive mit ihren Assoziationen an die Farbfeldmalerei der 1950er und 1960er Jahre.
Ergänzt durch die punktuellen Bezüge seiner Titel, bezieht sich Sullivan auf eine formale Sprache der Abstraktion in der sich die Bildfragmente und -verweise wie ein Echo in den umrissenen Freiräumen wider finden. Sie erweitern die Kompositionen und lassen – ähnlich den gedanklich wie formal verwandten Dada - Zeichnungen Francis Picabias – Freiraum für die konkrete Poesie unserer Assoziationen.
Philipp Fernandes do Brito