David Jablonowski
„PUBLIC HYBRIDS“
September 9th – November 30th 2017
As part of DC Open Galleries 2017, Markus Lüttgen is delighted to announce David
Jablonowskis's exhibition „PUBLIC HYBRIDS“. Originating in the concept of
hybridity, Jablonowski's newly created works for the exhibition are based on a
critical review of his own sculptural ideas, artistic methods and the possibilities of
the used material.
Central to Jablonowski's installation is his since 2011 established use of carbon,
who's tactile materiality constantly recombines itself with elements like glass,
polished brass or aluminum and creates differentiated compositions of
technological relicts. Like his investigation into a hybridization of material, David
Jablonowski's works are also focussing on the traditional possibilities of
sculptural display, while simultaneously relocating their potential to represent in
the context of contemporary art through the effects of the de-hierarchized use of
materials like marble.
Referring to this classical opposition of base and sculpture, Jablonowski designed
a complex installation including several new works, who analyze the sometimes
mystified claim to eternity of so-called “classical” sculptures. Additionally, the
traditional understanding of sculpture as “plastic unity” will be contrasted with
different material as well as formal themes included in his varying groups of works
through the focus on their “ready-made” - character. Differing from the data
flooded themes of his last major work periods, multiple new hybrids emerge here
who's several material layers are investigated through Jablonowski's
kaleidoscopic and broad perspective. The different layers of material intertwined
each other anew and raise the question: how and what does material
communicate?
David Jablonowski
„PUBLIC HYBRIDS“
09. September – 30. November 2017
Im Rahmen der DC Open 2017, freut sich die Galerie Markus Lüttgen die
Ausstellung „PUBLIC HYBRIDS“ von David Jablonowski anzukündigen. Ausgehend
vom Konzept der Hybridität, beruhen die von Jablonowski für die Ausstellung
geschaffenen Werke auf der Hinterfragung seiner eigenen skulpturalen Ideen,
Arbeitsweisen und Möglichkeiten.
Zentral steht hierbei der von Jablonowski seit 2011 verwendete Werkstoff Carbon,
dessen Materialität sich im Prozess der Kombination mit immer neuen Elementen
wie Glas, poliertem Messing oder Aluminium zu differenzierten Kompositionen
technologischer Relikte verbindet. Ebenso wie die Auslotung einer Hybridisierung
von Material, beziehen sich die Werke David Jablonowski dabei auch auf die
traditionellen Repräsentationsmöglichkeiten von Skulptur. Durch die
dehierarchisierende Verwendung von klassischen Elementen wie Marmor,
verorten diese gleichermaßen ihren Status sowie ihrer Tradition im Kontext der
zeitgenössischen Kunst erneut.
Unter Bezug auf die klassische Opposition von Sockel und Skulptur, konzipiert
David Jablonowski für die Ausstellung eine komplexe Installation verschiedener
Arbeiten, die sich programmatisch mit dem Ewigkeitsanspruch klassischer
Skulpturen auseinandersetzt und einem traditionsreichen Verständnis plastischer
Einheit verschiedene Themen seiner Werkgruppen durch den Fokus auf ihren
“ready-made" - Charakter gegenüberstellt. Im Kontrast zu den Daten
durchströmten Arbeiten der letzten Werkphasen, entstehen dabei vielfach neue
Hybride, deren materielle Ebene Jablonowski nun innerhalb seiner breitkaleidoskopisch
angelegten Fokus untersucht. Die Ebenen des Materials
durchdringen sich dabei erneut und stellen an uns die Frage: Wie und was
kommuniziert Material?
Philipp Fernandes do Brito